Voće i povrće kao slatki i slani program. Za svakog ponešto, od džemova i sokova, preko likera do turšije i salata…
U našim domaćinstvima pravljenje slane i slatke zimnice je tradicija.
Nataša Božić iz Zrenjanina sa majkom Jelom Anđić ljubiteljima ukusnih konzerviranih proizvoda od povrća i voća nude sezonske namirnice sačuvane u staklenim teglama i bocama.
Pripremanje zimnice počele su kako bi dopunile kućni budžet, ali sada je sve izvesnije da će upravo ovaj posao postati osnovni.
Ideju da u zimnici koju prave uživaju i drugi, Nataša je počela da realizuje prošle godine. Najpre se bavila proučavanjem tržišta. Istraživanjem interneta došla je do važnih informacija o ulaganjima i stanju na tržištu, a pronašla je i različite, do tada njoj nepoznate recepte. Kada je utvrdila da postoji interesovanje potencijalnih kupaca krenula je u ostvarivanje ideje.
„Domaćice danas imaju manje vremena, pa ne stižu da pripreme zimnicu. Uživam da radim taj posao i kombinujem tradicionalno i novo. U početku sam pripremala manje količine. Iznenadile su me reakcije i pozitivni komentari potrošača. Oni koji su već probali našu zimnicu naručivali su nove količine, a došli su i novi kupci. Znala sam da postoji interesovanje, ali sam se iznenadila što se pozitivna promena desila tako brzo. Veoma sam zadovoljna“, kaže Nataša.
Zimnicu, slatki i slani program, ćerka i majka prave na tradicionalan način, onako kako to rade za svoju porodicu. Džemovi, slatka, pekmezi, sokovi, likeri, turšije, salate, ajvar… Pune police tegli i flaša.
Domaćice ne favorizuju određeni proizvod, jer se, kažu, sve traži. Od ajvara, preko pekmeza od šljiva do likera od oraha ili višnje. Često kupci dođu za određeni proizvod, pa usput kupe i još neki. Sada sa potrošačima unapred dogovaraju količine. Kupci su iz cele Srbije, a najviše iz većih gradova.
Nataša posebno ističe odnos sa kupcima koji često prelazi granicu kupac-prodavac, pa je to sada više lepa saradnja. Potrošači imaju poverenja, dodaje Nataša, i često predlažu recepte.
Tradicija u modernoj varijanti
Odluka da proizvode prodaje i preko interneta pokazala se kao dobar izbor, veli Nataša. Ovaj moderan i jednostavan način trgovanja sve je značajniji, jer proizvodi brže stižu do potrošača. Što se cene tiče određeni proizvodi su neznatno skuplji od sličnih u trgovinama, što kupcima ne predstavlja problem, dok su neki drugi i jeftiniji.
Sirovinu kupuju od poznatih poljoprivrednih proizvođača jer nemaju svoju primarnu proizvodnju. Nastavile su da kupuju od povrtara i voćara od kojih su i ranije kupovale za potrebe domaćinstva, samo što sada nabavljaju veće količine. Kako kažu, to su kvalitetni proizvodi iz kontrolisane proizvodnje. Nataša dodaje da razmišlja da podigne voćnjak višnje i šljive. Svesna da za proizvodnju povrća treba mnogo više rada, zadržaće svoje dobre dobavljače kvalitetnog povrća.
Majka Jela kaže da je podržala Natašinu ideju da prave zimnicu za prodaju iako je u početku bila skeptična.
„Dajem joj maksimalnu podršku. Iako se mnogo radi, vrlo sam zadovoljna. Podelile smo poslove i dobro se organizujemo. Proizvod mora da bude kvalitetan i svaki korak u procesu nastajanja zimnice je važan. Od biranja sirovine, seckanja, mlevenja, barenja, pečenja, do pakovanja u čiste staklenke. Jako mi je drago kada čujem da je mušterija zadovoljna i da želi nove količine“, ponosna je Jela.
Na pitanje koji proizvod nam preporučuje, odgovara da se njoj sviđa marinirani beli luk, koji pripremljen na ovaj način izgubi karakterističan miris, a mogu da ga jedu i deca. Posebno je koristan za jačanje imuniteta, poruka je mama Jele.
Vredne domaćice planiraju da prošire asortiman. Ideje ne nedostaju i u planu je pravljenje sirupa od cvekle, limuna, šargarepe, proizvoda od bundeve, naranđže, nara… Dakle, za svakoga ponešto.
Autor: A. Mihajlović
Objavljeno u Poljoprivredniku