Претрага
Претрага

Mali baštovani u okviru „Školske bašte“ proizveli organsko povrće

Mali baštovani, učenici osnovne škole u Tarašu, u školskoj bašti učili o proizvodnji zdravstveno bezbednog povrća i voća. „Biti baštovan je važno, jer ću jednom...

Galenika

Mali baštovani, učenici osnovne škole u Tarašu, u školskoj bašti učili o proizvodnji zdravstveno bezbednog povrća i voća. „Biti baštovan je važno, jer ću jednom biti veliki baštovan i imaću ukusnu i zdravu hranu“

Ideja da se organizuje „Školska bašta“ u osnovnoj školi „Svetozar Marković Toza“ u Tarašu, je nastala spontano, a na osnovu iskustava nekih drugih škola. Inicijator je bila nemačka fondacija Euronatur koja podržava projekte zaštite prirode u Evropi, a sa kojom je UG „Taraške rode“ počelo saradnju kada su Taraš proglasili za Evropsko selo roda, objašnjava Aleksandra Marovac Cucić iz ovog udruženja. Svake godine ova fondacija raspisuje konkurse za male i velike grantove na koje konkurišu i preko kojih dobijaju finansijsku podršku za realizaciju istih. Tako je bilo i sa projektom „Školska bašta“ kada su dobili mali bespovratni grant za 2020/2021.

Pored osnovne škole „Svetozar Marković Toza“, lokalne doktorke i Bio farme Šokšić saradnici na projektu su bili i Pokrajinski zavod za zaštitu prirode kao i Društvo za zaštitu i proučavanje ptica Srbije. Osnovni cilj je bio, kaže Cucić, podizanje svesti o značaju zdrave hrane kod mlađe dece, naročito o organskom načinu gajenja, pa je motiv projekta „Odgovorni za prirodu i sebe“.

akcija 1

Učiteljica Olivera Mijatov i njeni đaci su najpre u okviru školskog programa posejali semenke i pratili rast i razvoj biljaka, učili šta je biljkama potrebno. Onda su napravili brošurice o biljkama koje se mogu sejati u proleće, u kojima su predstavili kako one izgledaju i kako ih koristimo. Kada je došlo vreme za poslove u bašti, avantura proizvodnje organskog povrća mogla je da počne.

logo 1

U školskoj bašti budući baštovani su, uz pomoć porodice Šokšić i drugih starijih, posejali semena povrća i negovali ga po principima organske proizvodnje. Plevili su, zalivali, a sa krompira sakupljali krompirovu zlaticu… Neki su više radili, a neki se više igrali, ali su zajedno uživali. Ispratili su ceo proces proizvodnje. Izuzetno zadovoljstvo donela je berba paradajza, krastavaca, bundeve, luka, krompira, tikvica…

knjiga polja 1

Na kraju vegetacione sezone posebna svečanost za male baštovane organizovana je ispred škole kada su na bazaru ponudili svoje proizvode. Iako je bila sušna godina pijaca je bila izdašna, a kupci su bili meštani i roditelji. Složili su se da će zarađeni novac uložiti u narednu sezonu. Na taj način deca će naučiti nešto i o preduzetništvu i planiranju, ističe učiteljica Mijatov.

zalivanje 1

U projektu „Školske bašte“ su učestvovala deca nižih razreda, a njima su se kada su imala vremena priključivala i zainteresovana deca viših razreda. Sve im je bilo zanimljivo jer dok su išli do njive družili su se, uživali u prirodi, a na njivi zajedno radili, učili kako da se organizuju i sarađuju. Želja učiteljice Mijatov i ostalih aktera „Školske bašte“ je da zatvore krug i da plodove „pretoče“ u sokiće ili zimnicu, što će se veruju, desiti u narednoj sezoni.

taras 6 1

Porodica Šokšić, poznati organski proizvođači, uvek su tamo gde se dešava nešto lepo. Za Gordanu Šokšić učešće u ovom projektu i druženje sa decom bilo je posebno zadovoljstvo. Deca će prenositi svoje iskustvo i znanje i razumeti zašto je za sve nas i životnu sredinu važna proizvodnja po organskim principima, sagledaće širu sliku o ekologiji i biodiverzitetu. A da su uživali videlo se na svakom koraku, jer osmeh i pozitivna energija kojom su zračili prijali su i odraslima, zadovoljno kaže Gordana. Dodaje da je srećna što je deo ove priče i da veruje da će se rad u bašti nastaviti, jer je na neki način društveno odgovorna priča za sve u selu.

Doktorka Dušica Antić đacima je održala nekoliko predavanja o značaju povrća u ishrani. Deca su bila radoznala, a najviše ih je zanimalo zašto su biljke i plodovi obojeni različitim bojama. Uz odgovor doktorke da boje nisu tu slučajno i da su u njima najaktivnije supstance, đaci su naučili zašto je važno da se povrće svakoga dana nađe u njihovom tanjiru.

U okviru projekta „Školska bašta“ održana je i ekskurzija u okviru koje su đaci posetili školsku baštu u školi u Novom Bečeju, a družili su se i u muzeju Žeravica. Iako im je situacija nastala zbog pandemije korona virusa poremetila planove, potrudiće se da sve ideje koje su imali i realizuju. Napraviće i kućice za ptice, hotel za insekte i postaviti korpe i klupe. U školskom dvorištu organizovaće ekosistem „mini-baru“ kako bi se đacima omogućilo da vide retke barske biljke i postanu svesna šta to u prirodi lepo imamo svuda oko nas. U tome će im, kako kaže učiteljica Mijatov, pomoći Pokrajinski zavod za zaštitu prirode.

Što se tiče druge sezone „Školske bašte“, svi veruju da će im se priključiti i roditelji, a neki su se već angažovali i mehanizacijom pripremili zemljište. Semena će obezbediti Biofarma Šokšić, a ponešto će i kupiti od zarade sa jesenjeg bazara. Za zalivanje će koristiti kišnicu koju prikupljaju, kaže Mijatov i uz osmeh dodaje da će sve ostalo rešavati u hodu. Veruje da će zajedno ostvariti samoodrživost „Školske bašte“.

Šta kažu mali baštovani?

„Biti baštovan je važno, jer ću jednom biti veliki baštovan i imaću ukusnu i zdravu hranu“, reči su učenika četvrtog razreda Marka Birovljeva. Zadovoljan je što su uspeli u tome što su želeli i dodaje da ranije nije znao da okopava biljke niti koliko vode im je potrebno. Nije bilo teško, već zabavno, i mnogo je naučio o biljkama, a sada i više jede povrće.

Učenica prvog razreda Nikolina Petrov kaže da joj se sve svidelo, posebno kada je bila berba paradajza i pakovanje krompira, dok je njena drugarica Andrea Antić uživala u druženju. Takođe prvak, Stefan Mijatov je voleo da šeta do bašte, a od radova je zavoleo kopanje i zalivanje. Njegova želja, kao i njegovih drugara baštovana je da na proleće ponovo idu u organsku baštu. Nevena Dopuđa, učenica drugog razreda kaže da je naučila mnogo o voću i povrću i zašto ga treba jesti, a Dunji Žegarac je najzanimljivije bilo vađenje i sortiranje krompira.

Podeli sa prijateljima:

Preporučeno