Veoma često možemo videti u ekonomskim dvorištima naših poljoprivrednih domaćinstava
nezaštićenu i zapuštenu poljoprivrednu mehanizaciju i priključne mašine. Mnogi kvarovi i neispravnosti uzrokovani su upravo nedomaćinskim čuvanjem i neadekvatnom brigom o mašinama u koje su uložena značajna materijalna sredstva.
Nije dovoljno parkirati traktor, kombajn ili bilo koju priključnu mašinu pod nadstrešnicu, garažu ili još gore pod vedrim nebom i ostaviti ih do proleća.
Prvo moramo pregledati mašinu, uveriti se da je u ispravnom stanju, a zatim je očistiti, osušiti i podmazati. Ove radnje osiguraće da vlaga koja uzrokuje koroziju ne bude u blizini vitalnih delova mašine, a samim tim sprečićemo rđu na osovinama, ležajevima i drugim pokretnim delovima što kasnije može prouzrokovati kvarove i zastoje u radu, materijalne troškove i smanjenje vrednosti naše mehanizacije.
Najbolji način pranja mašina je pranje mlazom vode pod visokim pritiskom i sušenje pojedinih delova komprimovanim vazduhom. Ulaganje u kompresor i uređaj za pranje nije velika investicija i sigurno će se brzo vratiti kroz smanjenje troškova za popravljanje i održavanje mašina.
Neki delovi mašina kritičniji su od drugih. Na kombajnu, na primer, važno je odstraniti nečistoće i svako nakupljanje slame oko ležajeva. Druga kritična tačka je spremnik za zrno i mesto gde je postavljen motor. To je opasno jer suva slama na tim mestima iduće sezone može izazvati požar.
Važno je osušiti mašine, ali isto toliko je važno i čuvati ih suve tokom zime. Plužne daske i druge manje osetljive delove namazati prerađenim uljem, a ležajeve i važnije sklopove podmazati specijalnim sredstvima. Posle podmazivanja pokrenuti mašine da bi se mast ravnomerno nanela i zaštitila sve delove ležaja. U toku zime povremeno treba mašine pustiti u rad ili ih kratkotrajno pokrenuti.
Važni saveti
– Ako ostavite heder na kombajnu spustite ga na drvene podloške da bi se smanjio pritisak u hidrauličnom sklopu.
– Uvucite klipove hidrauličnih cilindara na mašinama da bi se sprečilo zamrzavanje.
– Pri spremanju mašina sa pogonskim remenjem smanjiti napetost remenja, jer će se prilikom hlađenja prirodno skratiti i istegnuti.
– Lance poskidati i staviti ih u posudu sa prerađenim uljem.
– Proveriti preporučeni pritisak u gumama i ukloniti mast i ulje sa guma.
– Proveriti akumulatore i poskidati kablove za napajanje, dopuniti ih destilovanom vodom.
– Rezervoar goriva napuniti da bi se sprečila kondenzacija i korozija sa unutrašnje strane.
– Vodu u sistemu za hlađenje zameniti antifrizom.
– Na novijim mašinama i uređajima proveriti garancije i servisne knjižice, kao i uputstva za održavanje.
– Sprečiti pristup glodarima do vitalnih sklopova, pogodnim materijalom zatvoriti ulaze sistema za ventilaciju i slične otvore ili postaviti otrovne mamke.
Autor teksta: Milan Damljanović, dipl. inž.