Zbog specifičnih uslova proizvodnje u poljoprivredi teret se transportuje po različitim terenima, od asfaltiranih puteva do neuređenih atarskih koji su vrlo često i
sa nepovoljnim nagibima.
Transport tereta je posebno opasan na nekategorisanim putevima u polju i šumi gde je rukovalac mašina u velikoj meri ugrožen. U saobraćajnim nesrećama u Srbiji procenat smrtnih ishoda nesreća u kojim učestvuju poljoprivrednici je oko 17,2 %. Prema novom Zakonu o bezbednosti saobraćaja vozači traktora pored postojeće saobraćajne signalizacije moraju da imaju i specijalna rotaciona svetla.
Osnovna preporuka za prevoz tereta koji se kipuje je da je najpouzdanije kipovanje na zadnju stranu. U sezoni jesenjih radova kada traktoristi iz svojih njiva izlaze na asfaltirane saobraćajnice obavezno moraju pre izlaska na javni put u uslovima kiše i raskvašenog terena, lopatom da očiste blato sa traktora i priključnog uređaja kako nebi ugrozili bezbednost ostalih učesnika u saobraćaju.
Pre kretanja sa teretom u transport obavezno proveriti funkcionisanje svetlosne signalizacije, kočnica i pneumatika. Provera da li je prikolica pravilno prikopčana je obavezna mera predostrožnosti da se u toku vožnje prikolica ne bi otkačila od automatske kuke. Upravo zbog otkačinjanja prikolice u kretanju na strmim terenima mnogi traktoristi su izgubili život.
Treba izbegavati utovar preko propisane težine i voditi računa o balansu tereta koji opterećuje pneumatike jer u suprotnom može doći do prevrtanja traktora i prikolice i mogućnosti gubitka života. Zabranjen je prevoz lica na prikolicama sa teretom, jer je takav izuzetno rizičan i opasan.
Autor: Željko Lazić, dipl. inž.
psss.rs