Претрага
Претрага

IPARD – Kako napisati biznis plan?

Nekoliko saveta kako napisati biznis plan ukoliko želite da podnesete zahtev za sredstva iz IPARD programa Biznis plan Nosilac registrovanog poljoprivrednog gazdinstva koje je u...

biznis plan
Galenika

Nekoliko saveta kako napisati biznis plan ukoliko želite da podnesete zahtev za sredstva iz IPARD programa

Biznis plan

Nosilac registrovanog poljoprivrednog gazdinstva koje je u aktivnom statusu, preduzetnik, privredno društvo ili zemljoradnička zadruga, koja ispunjavaju opšte i posebne uslove za odobravanje projekta, koji se finansiraju iz IPARD programa, treba da dokažu ekonomsku održivost projekta kroz izrađen biznis plan. Biznis plan, kao sastavni deo dokumentacije se prilaže u štampanoj i elektronskoj formi, objašnjava dipl. inženjer agroekonomije Zoran Starinac.

ipard logo mali

Jednostavan biznis plan

Za investicije koje ne prelaze 50.000 evra, potrebno je izraditi jednostavan poslovni plan usaglašene forme sa IPARD agencijom.

U uvodnom delu se navode osnovne informacije o podnosiocu zahteva i predmetu poslovanja gazdinstva. Sledeći korak je precizno definisanje postojeće strukture i obima proizvodnje na gazdinstvu, gde se navode podaci za predhodnu i tekuću godinu i za planirane godine sprovođenja projekta. Navode se oni proizvodi koji se već proizvode na gazdinstvu i koji će biti proizvedeni u budućnosti. Proizvodnju prate i troškovi materijalnih inputa koji se takođe evidentiraju za sve godine sprovođenja projekta. Veliki značaj ima i projektovanje potencijalnog broja novozaposlenih radnika, za koje se navodi prosečan broj meseci rada, kao i bruto zarada, ističe Starinac.

Evidentiranje osnovnih sredstava na gazdinstvu je nezaobilazan korak, i ovde se navode precizni podaci o vlasništvu i strukturi zemljišta, površinama i vrednosti objekata, broju i kategorijama životinja na gazdinstvu. Naredni korak je projekcija plana prodaje za sve godine realizacije projekta, gde se navode potencijalne količine i cene proizvoda. Kada imamo projektovan plan prodaje, onda možemo predstvatiti strukturu prihoda od prodaje proizvoda, podsticaja i IPARD podrške po godinama realizacije projekta. Za već postojeću i novu mehanizaciju, opremu i objekte vrši se godišnji obračun amortizacije.

Dalje prikazujemo strukturu i dinamiku ulaganja sa ukupnim troškovima u osnovna i obrtna sredstva, uz navode o datumu završetka investicije, datumu podnošenja zahteva za isplatu, iznosu i datumu dobijanja IPARD podrške. Pod pretpostavkom da se investicija realizuje iz kredita, neophodno je napraviti obračun kreditinih obaveza gde za svaku godinu prikazujemo anuitet, kamatu, iznos otplatnog dela i ostatka duga. Na osnovu projektovanih prihoda i rashoda, uz uračunate podsticaje, IPARD podršku i zadate poreske stope predstavljamo bilans uspeha i označavamo reprezentativnu godinu. Za svaku godinu realizacije investicije na osnovu priliva i odliva sredstava izrađuje se novčani tok.

Starinac dodaje da se na osnovu dobijenih rezultata pristupa statičkoj oceni investicije, gde se na osnuvu dobijenih podataka daje konačna ocena o opravdanosti investicje. Na osnovu svih input-a i output-a, vrši se projekcija bilansa uspeha, finansijskog i ekonomskog toka projekta koji predstavlja polaznu osnovu za ocenu efikasnosti samog projekta.

Statička ocena ekonomske efikasnosti projekta bazira se na pojedinačnim pokazateljima koji se izvode iz podataka iz novčanih tokova i bilansa stanja.

Statički pokazatelji su:

  • Rentabilnost: Neto dobit/ukupne investicije
  • Produktivnost: (neto dobit+amortizacija/ukupne investicije)
  • Ekonomičnost: ukupni rashodi/ukupan prihod

Ocena projekta potrebna za investicije veće od 50.000 evra

Za investicije koje prelaze preko 50.000 evra potrebno je prikazati ocenu projekta kroz neto sadašnju vrednost i internu stopu rentabilnosti. Na osnovu dobijenih rezultata pristupa se dinamičkoj oceni investicije.

Dinamička ocena ekonomske efikasnosti projekta uključuje ceo vek investicionog projekta. Za ocenjivanje rentabilnosti koristi se ekonomski tok projekta, a za ocenjivanje likvidnosti finanasijski tok projekta. Starinac nvodi da su najvažniji pokazatelji:

  • neto sadašnja vrednost,
  • interna stopa rentabilnosti i
  • vreme povraćaja uloženog kapitala.

Neto sadašnja vrednost projekta je sadašnja vrednost neto primanja ekonomskog toka uz diskontnu stopu koja je jednaka realnoj kamatnoj stopi na kredite a najmanje 6%. Investicija čija je neto sadašnja vrednost pozitivna može se smatrati ekonomičnim.

Interna stopa rentabilnosti je diskontna stopa pri kojoj je neto sadašnja vrednost projekta jednaka nuli, i može se tretirati kao specifična stopa profitabilnosti. Vreme povraćaja uloženog kapitala je period za koji je potrebno da se sredstva uložena u projekat vrate (predračunska vrednost inv./dobit).

Nakon raspisivanja javnog poziva kompletna dokumentacija se šalje u štampanoj formi, uz biznis plan koji se dostavlja i u elektronskoj formi i na cd-u. Tek nakon dobijanja pozitivnog rešenja se pristupa realizaciji investicije, kako bi se mogla povući bespovratna sredstva, u procentualnom iznosu od 60 % ukupnih prihvatljivih troškova, poručuje Starinac, savetodavac PSSS Kruševac.

Preporučujemo: Zatravljivanje u voćnjacima podstiče i IPARD 3 program

Podeli sa prijateljima:

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Preporučeno