Zadruga (kooperativa) po mnogo čemu se razlikuje od preduzeća (korporacija). Najznačajnije razlike između kooperativnog i korporativnog menadžmenta (David Griffiths) ogledaju se u sledećem:
Kooperativni menadžment:
- Maksimiranje usluga prema članovima
- Prosečan profit kooperative
- Ograničen ekonomski rast
- Konsultacije sa svim članovima(vlasnicima)
- Ograničenja u distribuciji
Korporativni menadžment:
- Maksimiranje dividende vlasnika
- Maksimiranje profita korporacije
- Neograničen ekonomski rast
- Konsultacije sa većinskim vlasnicima
- Nema edukacije akcionara
- Nema limita u distribuciji
Zadruga kao poslovni oblik ima mnoštvo prednosti u odnosu na preduzeće. Najveća prednost ogleda se u mogućnosti svakog člana da učestvuje u donošenju ključnih odluka.
Zadruge mogu biti dobro rešenje za preduzeća koja se nalaze u procesu restrukturiranja. Neka od takvih preduzeća imaju ideju za proizvod, uslugu, imaju ljude, tržište, iskustvo, što im daje mogućnost da pribegnu udruživanju u zadrugu i šansu za uspeh na tržištu.
Iskustva Španije i Italije pokazuju da su zadruge u vreme krize iskazivale rast, pa one mogu biti i stabilizacijski faktor u ekonomiji zemlje.
Prema podacima Ministarstva privrede u Srbiji ima 155 preduzeća koja su u restrukturiranju, od toga 18 iz oblasti poljoprivrede, šumarstva i ribarstva, koja bi mogla da u novoj poslovnoj formi-zadruzi pronađu izlaz iz krize i odu u oporavak, a ne stečaj i likvidaciju.
Autor: Zorica Zdravković, dipl.inž.