Traktor je pogonsko-vučna mašina. Osnovna, jer bez njega skoro da nije moguće organizovati proizvodnju na poljoprivrenim površinama.
Danas možemo kupiti traktore različitih proizvođača, snage, opremeljenosti, cene… Ali, za dužinu eksploatacije traktora važno je kako ga održavamo.
Saveti za održavanje traktora
Pravilno održavanje vašeg traktora produžava radni vek mašine.
Iako mnogi misle da je održavanje bilo koje radne mašine ili automobila slično, postoje određene specifičnosti kada je u pitanju osnovno održavanje traktora, poručuje Željko Lazić dipl. inženjer poljoprivrede PSSS.
Lazić savetuje na šta da obratimo pažnju kako bismo pravilno održavali traktor.
Proučite uputstvo proizvođača
Svaki proizvođač ima svojih specifičnosti u pogledu osnovnog održavanja, a većina ima i stručno osoblje koje vam korisnim savetima može pomoći kako da uradite održavanje.
Ukoliko nemate uputstvo proizvođača, preporučujemo vam da ga nabavite. Evo i nekih naslova koje biste trebali da potražite u uputstvu.
Zaštite traktor od vremenskih prilika
Budući da većina malih traktora nema kabinu koja bi zaštitila instrument tablu, sedište, metalne komponente, dobro bi bilo da se nakon upotrebe garažiraju ili smeste pod neku nadsteršnicu.
Ukoliko iz nekog razloga to nije moguće, onda preporučujemo da izduvni sistem (auspuh) zaštitite od kiše i pokrijete sedište i instrument tablu.
Redovno proveravajte nivoe tečnosti
Potražite u uputstvu proizvođača tačne termine provere i/ili zamene ulja i ostalih tečnosti.
Redovno proveravajte nivo ulja motora i transmisije i nivo tečnosti u hladnjaku.
Takođe, redovna provera nivoa tečnosti akumulatora je od izuzetnog značaja.
Proveravajte pritisak u pneumaticima
Zbog oblika samih pneumatika, često nije lako uočiti da su izduvani.
Uobičajeno je da je pritisak u zadnjim gumama između 0,8 i 1,8 bara, u zavisnosti od podloge po kojoj se kreće, dok je kod prednjih pritisak i do 2,2 bara.
Uobičajena praksa kod nas je da se na zadnje pneumatike na traktoru dodaju tegovi radi balasta, naročito ukoliko se koriste priključci koji zahtevaju maksimalnu snagu.
Obratite pažnju na remenje i creva
Ukoliko vaš traktor ima hidraulični sistem treba imati u vidu da taj sistem čine creva i/ili cevi koja trpe visok pritisak. Oštećenja na ovim delovima mogu dovesti do kvara na hidrauličnoj pumpi, problema na upravljaču i dr.
Ukoliko vam se učini da je crevo ili remen oštećeno, istrošen ili napuknut, odmah bi ih trebalo zameniti.
Ukoliko na priključcima ili spojnicma ima curenja, dotegnite ih ili zamenite.
Održavajte kočione veze podmazanim i obezbedite da su kočnice jednako podešene
Mnogi traktori imaju mehaničhe kočnice koje obezbeđuje zaustavljanje preko suve mehaničke veze.
Ove kočnice su na zadnjoj osovini traktora i rade nezavisno, te se stoga mogu koristiti za upravljanje traktorom pri zakretanju-okretanju kao pri kretanju unazad u toku vožnje.
Pedala kočnice će blokirati u toku kretanja po putu dok druga neće u slučaju okretanja traktora – ovde samo treba možda napisati da se provere kočnice na vreme kako bi obavljale ssvoju funkciju.
Proveravajte redovno filtere
Proverite da li na filteru za gorivo ima vode. Većina dizel motora poseduje filter za odvajanje/separaciju vode, budući da dizel gorivo ima tendeciju nakupljanja vlage.
Često proveravajte filter vazduha. Filter možete očistiti kompresorom (izduvavanje). Nikad nemojte prati filter.
Ukoliko filter ne može adekvatno da se očisti ili je oštećen potrebno je zameniti ga.
Redovno čistite mrežu ispred hladnjaka
Redovno čišćenje održava slobodan protok vazduha što je veoma bitno za hlađenje i sprečava da se hladnjak zapuši.
Podmazujte svoj traktor
Za razliku od automobila na traktorima postoje delovi koji su u stalnom pokretu. Neophodno je stoga ove delove redovno podmazivati. Za tu namenu koristi se pištolj za podmazivanje.
Pre ove operacije očistite fitinge, a kada mast počne da curi napolje znaćete da ste dovoljno podmazali. Stariji modeli traktora zahtevaju specifičnija sredstva za podmazivanje menjača.
Isto tako često nailazimo na modele kod kojih je proizvođač predvideo da se u hidrauličnom sistemu i menjačima koristi isti tip maziva, međutim, tu bi trebalo obratiti pažnju jer upotreba pogrešnog maziva može prouzrokovati ozbiljna oštećenja i kvarove.
Nemojte opteretiti traktor više nego što je dozvoljeno
Ukoliko koristite traktor za obradu ili transport obavezno se pridržavajte propisanih težina i opterećenja kod kačenja radnih tela ili priključnih mašina.
Održavajte vaš traktor čistim
To će vam pomoći da lakše uočite oštećenja na komponentama, eventualna curenja ili da li su opiljci i/ili prašina negde prouzokovali neki problem.