Nakon završenih poljoprivrednih radova neophodno je korištene mašine detaljno pripremiti za garažiranje i period kada nisu u radu.
Važno je obratiti pažnju na svaki korak, od čiščenja, pranja, podmazivanja, zatezanja, promene delova… Savete kako da to uradimo daje Miladin Vitorović iz Poljoprivredne savetodavne i stručne službe Srbije.
Saveti za garažiranje žitnih kombajna
Pre nego što se krene sa detaljnim čišćenjem, pranjem i podmazivanjem i antikorozivnom zaštitom, potrebno je otkloniti sve neispravnosti na kombajnu zamenom neispravnih delova i sklopova. Ako za popravke nema vremena ili sredstava, da se ne bi zaboravilo do iduće sezone, obavezno zapisati sve neispravnosti i kvarove.
Kombajn pre pranja treba očistiti spolja i unutra. Za spoljašnje čišćenje je najbolje koristiti kompresor za vazduh ili ručne nošene duvaljke koje su se prvobitno koristile za skupljanje opalog lišća na otvorenom prostoru. Heder i elevator hedera su pristupačani i lako se očiste ali ih ne treba ostavljati za kasnije.
Unutrašnjost kombajna se čisti prvo mehanički, a posle kao finiš koristimo komprimovani vazduh. Potrebno je da se odstrane svi biljni ostaci i ostale mehaničke nečistoće (najčešće zemlja posle žetve soje). Posebnu pažnju zahtevaju sabirna ravan, sita i slamotresi na kojima se natalože nečistoće sa zemljom, koje je teško ukloniti bez upotrebe grebača raznih oblika i špakli. Ovaj talog je glavni razlog ubrzane korozije separacionih sklopova kombajna.
Obavezno isprazniti skupljač kamena na ulazu u vršalicu. Rešetka podbubnja i bubanj moraju biti čisti.
Elevatore povratne mase i čistog zrna isprazniti do kraja, otvaranjem poklopaca spirale i lančastih transportera, tako da u tom prostoru nema zrna.
Obavezno pregledati bunker i isprazniti ga.
U motornom prostoru i na motoru se skupljaju najsitniji delovi biljne mase i prašina, koje treba oduvati iz tog prostora i kasnije detaljno oprati motor, hidraulični sistem i sistem dovoda goriva.
Pranje kombajna treba uraditi na predviđenom mestu kako bi zaštitili okolinu od sredstava za pranje i odmašćivanje.
Zbrinjavanje ovakvih otpadnih voda se sprovodi po važećim pravilnicima i zakonima o zaštiti životne sredine.
Ako za pranje kombajna koristimo uređaje sa toplom vodom pod visokim pritiskom, vodimo računa da mlazom ne oštetimo osetljive delove motora i kombajna. Pazimo da se otpadne vode ne slivaju u unutrašnjost kombajna. Sve metalne delove sa kojih je zaštitna farba u radu skinuta treba premazati sredstvima za antikorozivnu zaštitu. Kada se kombajn osuši, potrebno je podmazati sve mazalice na kombajnu kako bi nova mast izbacila vodu iz kućišta kotrljajnih ležajeva.
Kombajni se zbog velikih dimenzija parkiraju pod nastrešnice koje ih direktno štite od kiše i snega. Kada se kombajn parkira na stalno mesto, podigne sa na klocne kako bi se pneumatici rasteretili a pritisak u njima se smanji za jednu trećinu.
Ako kombajn ima motor sa vodenim hlađenjem, rashladnu tečnost treba sasvim ispustiti iz sistema hlađenja a posebno paziti da se isprazni kućište vodene pumpe kratkim pokretanjem motora bez starta.
Akumulator (bateriju) treba skinuti sa kombajna, dopuniti da maksimalnog kapaciteta i odložiti u magacin. Povremeno ga dopuniti jer se stajanjem prazni.
Remene demontirati, odmastiti po potrebi i okačiti ispravljene u punoj dužini. Lance demontirati, oprati čistim gorivom od naslaga masti i prašine, ocediti i podmazati čistim uljem, podseća Vitorović iz PSSS.