beraci 2

Zadruge – rešenje za preduzeća u restrukturiranju

Zadruga (kooperativa) po mnogo čemu se razlikuje od preduzeća (korporacija). Najznačajnije razlike između kooperativnog i korporativnog menadžmenta (David Griffiths) ogledaju se u sledećem:

beraci 2

Kooperativni menadžment:

  1. Maksimiranje usluga prema članovima
  2. Prosečan profit kooperative
  3. Ograničen ekonomski rast
  4. Konsultacije sa svim članovima(vlasnicima)
  5. Ograničenja u distribuciji

Korporativni menadžment:

  1. Maksimiranje dividende vlasnika
  2. Maksimiranje profita korporacije
  3. Neograničen ekonomski rast
  4. Konsultacije sa većinskim vlasnicima
  5. Nema edukacije akcionara
  6. Nema limita u distribuciji 

Zadruga kao poslovni oblik ima mnoštvo prednosti u odnosu na preduzeće. Najveća prednost ogleda se u mogućnosti svakog člana da učestvuje u donošenju ključnih odluka.   

Zadruge mogu biti dobro rešenje za preduzeća koja se nalaze u procesu restrukturiranja. Neka od takvih preduzeća imaju ideju za proizvod, uslugu, imaju ljude, tržište, iskustvo, što im daje mogućnost da pribegnu udruživanju u zadrugu i šansu za uspeh na tržištu.   

Iskustva Španije i Italije pokazuju da su zadruge u vreme krize iskazivale rast, pa one mogu biti i stabilizacijski faktor u ekonomiji zemlje.   

Prema podacima Ministarstva privrede u Srbiji ima 155 preduzeća koja su u restrukturiranju, od toga 18 iz oblasti poljoprivrede, šumarstva i ribarstva, koja bi mogla da u novoj poslovnoj formi-zadruzi pronađu izlaz iz krize i odu u oporavak, a ne stečaj i likvidaciju.

Autor: Zorica Zdravković, dipl.inž.

www.psss.rs

 

 

Slične vesti

Najnovije

Želite da Vam šaljemo vesti?

Close Menu