Fito farmacija

LG Seeds
soba seoska

IPARD II mere kao podrška ruralnom turizmu

Seoski turizam u Srbiji može značajno da doprinese razvoju ruralne ekonomije. Postoje dobri primeri ruralnog turizma

soba seoska

u Vojvodini, zapadnoj i centralnoj Srbiji. Procenjeno je da ima više od 32.000 ležajeva dostupnih za korišćenje na ruralnim gazdinstvima i da 10 milijardi RSD prihoda dolazi iz seoskog turizma. Ovo predstavlja 16% direktnog BDP-a turizma, što je za Srbiju 2010. godine proračunala Svetska turistička organizacija.

Od 2006. godine MPZŽS podržava inicijativu za uspostavljanje centara regionalnog ruralnog razvoja širom zemlje. Oni se uglavnom nalaze u opštinama i rade kako bi promovisali ruralni razvoj u okviru svojih regiona. Svaki regionalni centar počeo je da priprema i razvija lokalne ruralne strategije nakon početnih sastanaka sa lokalnim zainteresovanim stranama. Kao rezultat toga, završeno je više od 200 lokalnih „seoskih mapa”. Sredstva za IPARD II mere koristiće se u cilju daljeg poboljšanja kapaciteta Mreže za ruralni razvoj, a u obliku pomoći za promotivne i smeštajne kapacitete kao i za pomoć u izradi strategija za ruralni razvoj širom Srbije. Minimalni iznos povraćaja sredstava je 5.000 evra, a maksimalni iznos 300.000 evra. Korisnik može prijaviti do tri projekta i primiti iz IPARD II programa ukupnu podršku u maksimalnom iznosu do 400.000 evra javne podrške.

Revitalizacija sela sa stanovišta turizma je moguća održavanjem različitih manifestacija koje ističu autentičnost sela, kao i osnivanjem i gradnjom etno sela u kojima se ogleda istorija i kultura datog područja. Primeri manifestacija koje se već održavaju širom Srbije su brojni: „Kobasicijada“ u Turiji, „Slaninijada“ u Kačarevu, „Dani pečuraka“ na Divčibarama, Dani paradajza u Irigu i sl. Početak razvoja seoskog turizma je predstavljen aktivnostima lokalne zajednice, a dobri primeri koje treba slediti dale su opštine Kosjerić, Ivanjica, Knić i dr. Jačanju pomenutog turizma pomoglo je i osnivanje Drvengrada na Medvedniku, Vajata u selu Gornja Kravarica na planini Jelici, Terzića avlije u selu Zlakusa na teritoriji opštine Požega. Vojvodina se opredelila za razvoj salaškog turizma.

Jačanju turizma svakako pomažu i sledeće aktivnosti: osnivanje etno i agro muzeja – Poljoprivredni muzej u selu Kulpin, Muzej vina u opštini Aleksandrovac, rad likovnih kolonija, npr. u Kovačici i Jagodini, aktivnosti poput Kosidbe na Rajcu, biciklističke trke na Povlenu i Tari, i dr. Pomenute i slične aktivnosti bi bile u stanju da privuku kako stanovništvo, tako i kapital u ruralna područja. To bi uslovilo stvaranje novih radnih mesta, pa bi se smanjila stopa nezaposlenosti. Posredno, razvoj ove delatnosti može uticati i na smanjenje siromaštva i može biti podloga za razvoj preduzetništva. Pozitivni aspekti za razvoj seoskog turizma su i dugoročno očuvanje i promocija kulturno–istorijskog nasleđa.

Kao zaključak trebalo bi da se istakne da je ruralni turizam prioritet razvoja turizma u Srbiji i predstavlja mogućnost revitalizacije napuštenih ruralnih oblasti i obezbeđuje njihovu održivost u budućnosti kroz stvaranje novih radnih mesta, očuvanje prirode i seoskih zanata kao turističke atrakcije, a sve je to moguće realizovati i zahvaljujući predstojećem sprovođenju IPARD mera.

Autor: Zvezdana Jovanović

Ostavi komentar

Predstavljamo

“Poljoprivrednikov poljoprivredni kalendar 2019” u prodaji

Novu knjigu "Poljoprivrednikov poljoprivredni kalendar", izdanje za 2019. godinu moguće je poručiti online ili preko narudžbenice, ili je podići lično ...
Detaljnije

Najave događaja

Državni pčelarski sajam sa međunarodnim učešćem 9. i 10. februara 2019.

Državni pčelarski sajam važan i pčelarima i potrošačima pčelinjih proizvoda ...
Detaljnije